Personvernerklæring

Denne personvernærkleringen ble oppdatert juli 4, 2024.

Denne personvernerklæringen (“Personvernerklæring gir deg muligheten til å bedre forstå hvordan CLARINS GROUP INTERNATIONAL SA behandler personopplysningene dine når du tar kontakt med oss eller bruker en av tjenestene våre, som inkluderer denne nettsiden og våre butikker/spa (samlet kalt våre “Tjenester").

Denne personvernerklæringen kan oppdateres når som helst av oss. Eventuelle endringer i denne personvernerklæringen vil bli lagt ut på denne siden og eventuelt varslet deg. Vi foreslår at du går tilbake for å sjekke den regelmessig.

Du kan laste ned og arkivere dette dokumentet i PDF-format ved å klikke her. For å åpne PDF-filen trenger du Adobe Reader som er gratis (kan lastes ned fra www.adobe.fr) eller lignende programvare som støtter PDF-formatet.

1. Hvem er vi?

CLARINS GROUP INTERNATIONAL SA ("Clarins", "vi", "oss", "vår"), med registrert kontor nr. IDE CHE-109.416.778, som befinner seg på 2 Route de la Galaise, 1228 Plan Les Ouates (CP 102) , Genève, Sveits er behandlingsansvarlig med mindre annet er oppgitt.

2. Hvilken informasjon samler vi inn om deg?

Vi kan hovedsakelig samle inn følgende personopplysninger som kan identifisere deg direkte eller indirekte:

  • informasjon om identiteten din, spesielt kjønn, etternavn, fornavn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, brukernavn og passord, fødselsdato eller alder;
  • informasjon om betalingsmåten din, spesielt kredittkortnummeret ditt og utløpsdatoen;
  • informasjon om våre kommersielle transaksjoner, spesielt transaksjonsnummer, kjøpshistorikken din, din forespørsel eller din kommunikasjon med vårt kundeserviceteam, dine preferanser og interesser eller informasjon om en av våre lojalitetsprogram;
  • innholdsinformasjon som bilder, videoer, rangeringer, anmeldelser, kommentarer;
  • informasjon om velvære eller helse (skjønnhetsproblemer, hudtype, hudfølsomhet, kontraindikasjoner, rapporter om uønskede effekter, osv.) med forbehold om ditt tidligere og eksplisitte samtykke, spesielt for kosmetikkovervåkning eller når du ber om en Clarins-skjønnhetsresept eller en Clarins-behandling i et av spaene våre;
  • informasjon om dine sosiale mediekontoer (brukernavn, kjønn, profilbilde, bildetekstinformasjon, plassering osv.), opplastinger og innlegg når du deler innhold eller bruker hashtaggen #clarins eller andre hashtagger vi tilbyr;
  • opptak av telefonsamtaler for å tilby den beste kvaliteten på tjenesten;
  • teknisk informasjon, spesielt din IP-adresse eller informasjon om hvordan enheten din navigerer gjennom nettstedet vårt;
  • annen informasjon du oppgir når du kontakter oss eller som vi har mottatt fra eksterne leverandører.

I de fleste tilfeller samler vi inn disse personopplysningene direkte fra deg, som for eksempel når du kjøper hos oss, besøker en av tjenestene våre eller kontakter oss for hvilket som helst formål. Vi kan også samle inn personopplysninger (f.eks. e-postadresse eller telefonnummer) fra tredjeparter som du har gitt ditt samtykke til å dele personlig informasjon om deg med oss.

Forsyningen av personopplysningene angitt i denne personvernerklæringen er obligatorisk, med mindre annet er oppgitt. Hvis du ikke gir oss slike personopplysninger, kan det hende vi ikke kan gi deg noen av eller alle våre produkter eller tjenester eller inngå en kontrakt med deg.

3. Hvorfor samles informasjon om deg inn og på hvilket juridisk grunnlag?

Vi kan samle inn personopplysningene dine for følgende formål:

Behandlingsformål Lovlig grunnlag
1. Administrasjon og forbedring av nettsiden. Vi har en legitim interesse i å forbedre nettsiden vår for å gi deg en forbedret kundeopplevelse når du bruker den.
2. Behandling av vårt forretningsforhold med deg: (prosessen av dine bestillinger, leveranser, fakturaer, ettersalgsservice, osv.) og gi våre tjenester i et av våre spa eller noen godkjente salgssteder eller distribusjonsnettverk. Utførelse av kontrakten du inngikk med oss.
3. Administrering av regnskapet vårt. Vår juridiske forpliktelse i henhold til nasjonal lovgivning (skatteplikter, regnskapsplikter osv.).
4. Behandling av donasjonene dine. Ditt samtykke til å bidra til våre tiltak i ulike formål, spesielt for å støtte forskning i helsesektoren.
5. Administrering av medlemskapet ditt til lojalitetsprogrammet vårt eller deltakelse i et spill eller en konkurranse. Utførelse av kontrakten som du forholder deg til når du melder deg på programmet vårt eller når du deltar på et arrangement.
6. Gjennomføring av markedsføringsaktiviteter:
  • Administrering av kundeforholdet vårt (CRM), bli bedre kjent med deg og gi personlig tilpasset markedskommunikasjon og tilbud om våre produkter og tjenester (spesielt via e-post, SMS, på sosiale nettverk eller andre medier og ved å vise målrettede annonser på nettsteder og sosiale nettverk)

  • For formål 5 og 6 kan vi utføre segmenteringsoperasjoner basert på dine preferanser, interesser og kjøpsatferd, analysere dine søk og forespørsler på nettstedet vårt eller utføre andre handlinger for å bedre kvalifisere databasen vår. For eksempel kan vi importere visse krypterte data (e-post eller telefonnummer) på tredjepartsplattformer for å sjekke om du allerede har hatt et samspill med våre merkevarer og/eller sannsynligvis vil være interessert i våre produkter og tjenester og for å gi deg personlig tilpasset annonsering på sosiale nettverk og tredjeparts nettsteder ved hjelp av målrettet annonsering-funksjoner.

Ditt samtykke til å motta markedsføringskommunikasjon når slikt samtykke er påkrevd ved lov.

Våre legitime interesser for å bedre svare på dine preferanser og interesser.

7. Administrering av opprettelsen og bruken av kontoen din og la deg dra nytte av en personlig kundeopplevelse, en enhetlig visning av personopplysningene dine (f.eks. informasjon samlet inn på salgsstedet, av vår kundeservice eller under kampanjevirksomheter, når du oppretter en ønskeliste). Du kan også legge inn en bestilling ved å krysse av på gjest-alternativet. Utførelse av en kontrakt som er et resultat av ditt samtykke av våre vilkår og betingelser for opprettelse og bruk av kontoen din.
8. Tilby tjenestene du ber om, for eksempel virtuell prøving, butikk-finner, henvise en venn. Ditt samtykke til å bruke denne funksjonen.
9. Utføring av beskrivende, foreskrivende og prognosebasert analyse, måle kundeopplevelsen din og forsørge vår FoU. Vi har en legitim interesse av å forstå kundene våre og markedet vi opererer på bedre og ta informerte beslutninger.
10. Bestem hvordan du vurderer produktene våre basert på sosial interaksjon når du deler innhold med oss på sosiale medier, reagerer på innleggene våre og gir din mening. Dit samtykke til at dele dine meninger om vores produkter.
11. Hjelp oss med å tilpasse og forbedre innholdet og tjenestene våre, levere målrettet annonsering, måle ytelsen deres på nettsiden vår og de til partnerne våre, inkludert sosiale medier, dele innhold om produktene våre på sosiale medier eller reagere på innleggene våre, virtuell prøving og lokaliseringsfunksjoner for butikk, oppdage og forhindre svindel ved å bruke informasjonskapsler og annet informasjonsverktøy.
For ytterligere informasjon, se punkt 8.
Ditt samtykke til mindre viktige informasjonskapsler som definert i punkt 8, ved å bruke styringsverktøyet for samtykke.
12. Behandling av dine forespørsler og klager. Vår legitime interesse i å håndtere dine forespørsler og klager og svare på dem.
13. Oppdage og forhindre svindel når du bruker tjenestene våre.
Svindeloppdagelsesløsningene vi bruker kan automatiseres, men vil involvere menneskelige inngrep. Når vi bruker automatiserte løsninger for deteksjon av svindel, engasjerer vi oss i behandlingen av personopplysningene dine med det formål å identifisere uredelig aktivitet eller sikre betaling og ta automatiserte beslutninger i denne forbindelse. Logikken til disse automatiserte beslutningene er avhengig av å anvende regler og modeller for svindelanalyse i forretningsprosessene våre for å avgjøre om en handling er potensielt bedragersk. Denne behandlingen kan gi rettsvirkninger som berører deg eller som i betydelig grad påvirker deg, og spesielt kan vi nekte å inngå en kontrakt med deg, med forbehold om en analyse av den automatiserte avgjørelsen.
Vår legitime interesse for å forhindre svindel på nettet i forbindelse med kjøp av våre produkter og tjenester på nettsiden vår.
14. Håndtering av uønskede effekter knyttet til bruk av produktene våre (Cosmetovigilance), gjennomføre studier om sikkerheten ved bruk av produktene våre og utøvelse av dine rettigheter (føre en fravalgsliste). Vår juridiske forpliktelse under loven om kosmetiske produkter.
15. Svare på forespørslene dine når du utøver datasubjektets rettigheter til databeskyttelse. Vår juridiske forpliktelse under den nasjonale databeskyttelsesloven.
16. Utføre opptak av samtalen når du kontakter vår kundeservice. Vår legitime interesse i å tilby deg den beste kvaliteten på tjenesten.
17. Overføring av personopplysningene dine i tilfelle fusjon, oppkjøp, restrukturering eller salg av virksomheten vår. Vår legitime interesse i å utvikle våre forretningsaktiviteter, noe som kan resultere i overføring av alle eller deler av personopplysningene dine.
18. Etablere våre rettigheter eller forsvare oss mot enhver tvist som måtte oppstå. Vår legitime interesse i å fastslå, utøve og/eller forsvare våre rettigheter og sikre vår driftskontinuitet.
19. Overholdelse og juridiske prosesser. Nødvendighet for å overholde våre juridiske forpliktelser.

4. Utleverer vi informasjon om deg?

Vi selger eller leier aldri ut personlig informasjon til andre selskaper for markedsføring eller andre formål. For formålet som er oppført ovenfor, og på behov for det en trenger å vite, kan vi dele personopplysningene dine med:

  • Autoriserte medarbeidere: Våre ansatte kan ha tilgang til personopplysningene dine etter behov for å vite som en del av jobben deres.
  • Andre selskaper i Clarins-gruppen: Clarins er en internasjonal gruppe som opererer i mange land. Personopplysningene vi samler inn om deg vil bli brukt av oss og kan bli kommunisert for formålene som er angitt i denne personvernerklæringen til andre selskaper i Clarins-gruppen fra sak til sak og etter behov, og spesielt til vårt morselskap i Frankrike. Dette kan innebære at personopplysningene dine blir kommunisert utenfor jurisdiksjon der du bor, der de kan være gjenstand for tilgang av lokale myndigheter i samsvar med lovene i denne jurisdiksjonen. Hvert av disse selskapene kan også behandle og bruke dine personopplysninger for de formål som er angitt i denne personvernerklæringen uavhengig og på egne vegne. For å lære mer om Clarins-gruppen og dens steder, besøk vår bedriftsnettside.
  • Tjenesteleverandører: Vi kan bruke tjenesteleverandører valgt grunnet deres ekspertise og pålitelighet og de kan fungere som databehandlere, separate databehandlere eller felles behandlingsansvarlige med oss, for å hjelpe oss spesielt med behandling og oppfyllelse, sikker betaling, donasjoner, administrasjon for kundeservice, vedlikehold og tekniske utviklingsoperasjoner, vurderinger og anmeldelser, virtuell prøving, analyser, forebygging av spam, styring av digitale kampanjer og tilknytning, forebygging av svindel, osv. Disse tjenesteleverandørene bruker personopplysningene dine kun i den grad det er nødvendig for å utføre tjenestene deres eller på våre vegne eller for å overholde juridiske krav og vi streber etter å sikre at dine personopplysninger alltid er beskyttet.
  • Eksterne rådgivere: Vi deler informasjonen din med våre eksterne rådgivere som advokater og revisorer hvis det er nødvendig for formålet med vår legitime interesse eller for å overholde våre juridiske forpliktelser.
  • Offentlige myndigheter: vi kan også overføre dine personopplysninger til lokale myndigheter hvis det kreves av loven eller som en del av en etterforskning og i samsvar med gjeldende regelverk.
  • Andre tredjeparter: ved salg, fusjon, konsolidering, avvikling, omorganisering eller oppkjøp.

5. Hvorfor overfører vi personopplysningene dine?

Noen av tjenesteleverandørene våre eller selskaper i Clarins-gruppen kan være lokalisert utenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), inkludert i land som ikke tilbyr samme nivå av databeskyttelse som i ditt hjemland (f.eks. USA) og dine personopplysninger kan være gjenstand for tilgang av lokale myndigheter i samsvar med loven i den lokale jurisdiksjonen. I et slikt tilfelle vil vi sørge for at:

  • vi inngikk passende dataoverføringsavtaler i samsvar med standardkontraktsklausulene vedtatt av EU-kommisjonen;
  • vi stoler på de bindende bedriftsreglene (BCR) til våre tjenesteleverandører godkjent av kompetente myndigheter, der det er aktuelt;
  • slik overføring er nødvendig for formålene og basert på det juridiske grunnlaget beskrevet i punkt 4 i denne personvernerklæringen.

I tillegg, der det er nødvendig, har vi iverksatt ytterligere tiltak (kontraktsmessige, tekniske eller organisatoriske) for å sikre gyldigheten av overføringen.

I den grad det er gitt av gjeldende lov, har du rett til å kontakte oss for mer informasjon om sikkerhetstiltakene vi har iverksatt for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av personopplysningene dine når de overføres som nevnt ovenfor.

6. Hvordan vil vi beskytte din informasjon?

Clarins sørger for passende tekniske og organisatoriske tiltak, i forhold til dataenes og risikoenes art, for å bevare sikkerheten og konfidensialiteten til personopplysningene dine, og spesielt for å forhindre at de endres, avsløres eller overføres til uautoriserte parter.

Dette kan omfatte rettningslinjer som begrenset tilgang av ansatte som i kraft av sine oppgaver er autoriserte til å få tilgang til informasjon, kontraktsgarantier i tilfelle tredjepartsleverandør, konsekvensanalyser av personvern, interne gjennomganger av vår praksis og personvernregler og/eller implementering av fysiske og/eller systematiske sikkerhetstiltak (sikker tilgang, autentiseringsprosess, sikkerhetskopiering, antivirus, brannmur, pseudonymisering, kryptering, osv.).

7. Hva er våre regler for mindreårige?

Vi samler ikke bevisst inn eller behandler personopplysninger fra mindreårige.

Hvis vi er klar over slik innsamling og behandling, vil vi umiddelbart iverksette passende tiltak for å kontakte personen og slette disse personopplysningene fra våre servere og/eller de til våre tjenesteleverandører.

8. Hva er retningslinjene våre for informasjonskapsler (og andre sporingsteknologier)?

Informasjonskapsler eller andre sporere (f.eks. pikseltagger, unik identifikator eller fingeravtrykk osv.) angir alle mekanismer som tar sikte på å lagre informasjon på enheten din, eller få tilgang til informasjon som allerede er lagret på enheten din.

Når du besøker siden vår for første gang, varsler vi deg om formålet med sporerne som brukes, samt identiteten til partnerne våre, slik at du kan ta en informert avgjørelse i denne forbindelse.

Vi ber om ditt uttrykkelige samtykke før du lagrer og/eller leser sporere på enheten din. Du er ikke pålagt å samtykke til vår bruk av informasjonskapsler eller sporere, men hvis du nekter å gi ditt samtykke til bruk av visse informasjonskapsler eller sporere som, bortsett fra når deres eneste formål er å tillate eller lette bruken av nettsiden vår eller når de er strengt nødvendige for å gi tilgang til nettsiden vår eller til en tjeneste som du uttrykkelig har bedt om, kan det hende at vi ikke kan gi deg slik tilgang eller slike tjenester.

Sporerne brukes hovedsakelig på nettsiden vår for å:

  • analysere navigasjonen din, måle ytelsen til nettsiden vår og forbedre kvaliteten på tjenestene våre;
  • vise personlig tilpasset annonsering i henhold til nettlesingen din og profilen din;
  • tilpasse det redaksjonelle innholdet på nettsiden vår i henhold til bruken din eller tilpasse visningen av våre produkter og tjenester basert på surfevanene knyttet til enheten din;
  • aktivere tilleggsfunksjoner på nettsiden vår;
  • overvåke og forhindre uredelig aktivitet, rette feil og ivareta sikkerheten til nettsiden vår.

Du kan når som helst endre innstillingene dine:

  • vårt styringsverktøy for samtykke lar deg gi eller trekke tilbake samtykket ditt uavhengig og konkret for hvert enkelt formål;
  • du kan finne ut hvordan du endrer sporingspreferansene dine i hjelpemenyen til nettleseren din;
  • plattformen Youronlinechoices tillater deg å nekte eller godta informasjonskapslene som brukes av våre partnere.

Vær oppmerksom på at deaktivering av informasjonskapslene ikke vil forhindre visning av annonser på enheten din, men vil bare blokkere teknologier som lar oss tilpasse annonser til dine surfevaner og interesser.

Vurderingen av valgene dine er basert på en sporer. Hvis du sletter alle informasjonskapslene som er lagret på enheten din (via nettleseren din), vil vi - eller våreprtnere - ikke lenger kunne lagre dine preferanser.

Som standard lagrer vi valgene dine (både samtykke og bortvelging) i en 6 måneders-periode.

Vi kan også bruke sporingsverktøy i e-postene vi sender for å spore visse av dine atferder, som for eksempel å åpne e-posten eller klikke på en URL-kobling til en side på nettsiden vår for å fastslå datoen for vår siste interaksjon, måle ytelsen til markedsføringskampanjer og tilby deg personlig tilpasset innhold. Du kan melde deg av for å ikke få tilsendt våre e-poster om du ikke ønsker at nettlesingen din skal spores på denne måten.

9. Hvordan håndteres innholdet du deler på sosiale nettverk ved å bruke hashtaggene våre?

Du kan velge å bruke hashtaggene våre for å merke innholdet ditt på sosiale nettverk som Instagram, Facebook eller TikTok.

Ved å bruke disse hashtaggene, vær oppmerksom på at innholdet ditt kan vises på nettstedet vårt og brukes til å referere til produktene eller tjenestene våre.

Vi minner deg om at informasjonen du deler på sosiale nettverk kan konsulteres, brukes og lagres av andre over hele verden, spesielt i land uten lovgivning som garanterer et tilstrekkelig nivå av beskyttelse av personopplysningene dine som definert i ditt hjemland.

Vi gjør også oppmerksom på at når du sender inn innhold ved hjelp av en av våre hashtags, er din bruk av sosiale nettverk utelukkende styrt av de generelle forholdene til disse sosiale nettverkene. Vi inviterer deg til å lese dem og henvise til dem regelmessig.

Hvis du ikke lenger vil at innholdet ditt skal vises på nettstedet vårt, kan du fjerne det fra det sosiale nettverket eller slutte å bruke hashtags.

10. Hvor lenge oppbevares informasjonen om deg?

Vi bestreber oss på å oppbevare personopplysningene dine bare i den tiden som er nødvendig for formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen og i samsvar med gjeldende lovbestemmelsene.

Vanligvis vil vi oppbevare personopplysningene dine så lenge det er strengt nødvendig for å håndtere forholdet vårt til deg og i løpet av kontraktens varighet med deg, og deretter i en periode på 3 år fra utløpet av kontrakten eller annen periode som tillatt av gjeldende lov.

Vi kan også oppbevare noen av personopplysningene dine i en kortere eller lengre periode i følgende tilfeller:

  • Når du bruker virtuell prøving-funksjonen på nettsiden vår, beholdes bildene du sender oss i opptil 24 timer og slettes deretter. Hvis du ønsker å bruke virtuell prøving igjen, må du ta nye bilder.
  • Kunde-/prospektdata vil bli oppbevart i 3 år fra datoen for innsamling eller etter den siste kontakten eller slutten av det kommersielle forholdet, med mindre du motsetter deg dette eller du ber oss om å slette dem. Ved slutten av denne 3-årsperioden kan vi ta kontakt med deg igjen for å finne ut om du vil fortsette å motta markedsføringsinformasjon eller ikke. Hvis du ikke gir noe klart positivt svar, vil dataene dine bli slettet eller arkivert i samsvar med gjeldende bestemmelser.
  • Informasjon om kredittkort slettes etter transaksjonen eller arkiveres for bevisformål i den grad gjeldende lov tillater det. Med forbehold om ditt uttrykkelige samtykke kan bankdata oppbevares til kredittkortets utløpsdato. Vi lagrer aldri ditt visuelle kryptogram.
  • Data som er nødvendige for å gjennomføre analyser og forretningsstatistikk kan oppbevares i opptil 5 år.
  • Data for å bevise en rettighet eller en kontrakt eller holdes under overholdelse av en juridisk forpliktelse kan arkiveres i samsvar med den relevante foreldelsesloven gitt av gjeldende lov.

Dine personopplysninger vil bli irreversibelt slettet eller anonymisert når formålene er oppfylt eller oppbevaringsperioden er utløpt.

11. Hva er dine rettigheter når det gjelder din informasjon, og hvordan kontakter du oss?

Som et datasubjekt har du rett til:

  • Rett til tilgang: Du har rett til å be oss om å bekrefte om vi behandler personopplysningene dine og i så fall informere deg om naturen til behandlingen(e) av personopplysningene dine, få tilgang til dem og få en kopi.
  • Rett til rettelse: Du kan be oss om å korrigere eller komplettere personopplysningene dine hvis de er feilaktige eller ufullstendige.
  • Rett til sletting: Du kan be oss om å slette personopplysningene dine i følgende tilfeller:
    • når de ikke lenger er nødvendige for formålene de ble samlet inn for;
    • du har tilbakekalt ditt samtykke;
    • etter utøvelse av retten din til å protestere;
    • Personopplysningene dine har blitt behandlet ulovlig; eller
    • for å overholde en juridisk forpliktelse.
    Vi er ikke forpliktet til å etterkomme forespørselen din om sletting av personopplysningene dine, spesielt hvis behandlingen av dem er nødvendig for å overholde en juridisk forpliktelse eller for å etablere, utøve eller forsvare rettskrav.
  • Rett til begrensning: Du kan be oss om å begrense behandlingen av personopplysningene dine (dvs. å beholde dem uten å bruke dem) når:
    • Nøyaktigheten dens er omstridt;
    • behandlingen er ulovlig, men du vil ikke at den skal slettes;
    • den fortsatt er nødvendig for å etablere, utøve eller forsvare rettskrav;
    • vi bekrefter eksistensen av tvingende grunner i forbindelse med utøvelsen av retten din til å protestere.

    • Vi kan fortsette å bruke personopplysningene dine etter en forespørsel om begrensning:
    • med ditt samtykke;
    • for etablering, utøvelse eller forsvar av juridiske krav; eller
    • for å beskytte rettighetene til enhver annen fysisk eller juridisk person.
  • Rett til dataportabilitet: Du kan be oss om å gi deg personopplysningene dine i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format, eller du kan be om at de overføres direkte til en annen behandlingsansvarlig, men bare hvis behandlingen er basert på ditt samtykke eller utførelsen av en kontrakt med deg og behandlingen er automatisert.
  • Rett til å trekke tilbake samtykket ditt: Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt til å behandle data, dersom behandlingen er basert på samtykke, uten at det påvirker lovligheten av behandlingen basert på samtykket ditt og utført før du trekker tilbake samtykket.
  • Rett til å protestere mot slik behandling der vi stoler på legitim interesse for å behandle data. I tilfelle slike innvendinger må vi stoppe behandlingen med mindre vi enten kan demonstrere legitime grunner for behandlingen som overstyrer dine interesser, rettigheter og friheter, eller hvor vi trenger å behandle dataene for å etablere, utøve eller forsvare juridiske krav.

    Med hensyn til direkte markedsføring kan du protestere mot behandlingsaktiviteten ved å endre innstillingene dine når som helst i kontoen din, ved å kontakte oss på adressen nedenfor eller på følgende måte:
    • For e-poster: ved å følge lenken "avslutt abonnement" som finnes i hver av våre e-poster.
    • For telefonsamtaler: ved å indikere overfor kontaktpersonen at du motsetter deg behandlingen av personopplysningene dine.
    • For SMS: ved å svare "STOPP" på en av våre SMS.
  • Automatisert beslutningstaking: Du har rett til å få menneskelig inngripen fra behandlingsansvarlig, til å uttrykke hans eller hennes synspunkt og til å bestride avgjørelsen.

For å utøve disse rettighetene må du sende oss en forespørsel. I tvilstilfeller kan vi be deg om å berettige identiteten din på en passende måte:

  • Sende en forespørsel på e-post til Kundeservice;
  • Ved å skrive til følgende adresse:
    CLARINS GROUP INTERNATIONAL SA
    2 Route de la Galaise
    1228 Plan Les Ouates (CP 102)
    Geneva
    Switzerland

Du vil bli informert om tiltakene som skal iverksettes så snart som mulig og uansett senest én måned etter din forespørsel. Vi forbeholder oss imidlertid retten til ikke å svare på ubegrunnede eller plagsomme forespørsler.

  • Rett til å sende inn en klage: I samsvar med gjeldende bestemmelser kan du også sende inn en klage til vedkommende myndighet som er ansvarlig for databeskyttelse, eller klage hvis dataene dine blir misbrukt. For å identifisere den kompetente myndigheten, se punkt 12 under.

Vennligst ta kontakt med kontaktpunktet vårt for databeskyttelse i Sveits eller i Frankrike hvis du har spørsmål eller kommentarer eller bekymringer i forbindelse med denne personvernerklæringen:

CLARINS GROUP INTERNATIONAL SA
2 Route de la Galaise
1228 Plan Les Ouates (CP 102)
Geneva
Switzerland

CLARINS
Group Legal & Compliance Department /
Group Data Protection Officer
12 avenue de la Porte des Ternes
75017 Paris
Frankrike

12. Jurisdiksjonsspesifikke vilkår

Vedlegg 1. Kompetent nasjonalt tilsynsmyndighet for data

Norge

Datatilsynet

Postboks 458 Sentrum

0105 Oslo

www.datatilsynet.no